اسرائیل چگونه باید رقابت آمریکا-چین را مدیریت کند؟

«جاناتان شانزز» معاون تحقیقاتی موسسه صهیونیستی «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» طی یادداشتی با بیان این‌که اسرائیل اخیراً متعهد شده واشنگتن را در مورد برخی از معاملاتی با چین مطلع و در صورت ابراز نگرانی ایالات‌متحده، قراردادهای مربوطه را مجدداً بررسی کند به انتقاد از رویکرد دولت آمریکا در ایجاد محدودیت برای اسرائیل در روابطش با چین پرداخته است.

 

🔸 برای اسرائیل تلاش‌های آمریکا برای جلوگیری از راه‌یابی فناوری پیشرفته نظامی به چین چیز جدیدی نیست. اختلاف‌نظر بر سر فروش سیستم‌های راداری فالکون به چین در سال ۱۹۹۹ و همچنین پهپادهای هارپی در سال ۲۰۰۴ دو مورد از چنین تلاشی ار سوی آمریکا بوده است.

🔸 سیاست اسرائیل این است که به نگرانی‌های ایالات متحده پاسخ دهد و درعین‌حال بیهوده دشمنی در پکن ایجاد نکند. در واقع، اسرائیل هم‌اکنون دشمنان کافی در منطقه دارد. ایجاد تنش با یک ابرقدرت درحال‌ظهور چیزی است که اسرائیل نمی‌تواند از عهده آن برآید.

🔸 با تغییر کابینه اسرائیل گفت‌وگوهای سطح‌بالا در تل‌آویو و واشنگتن باعث همکاری موثرتر بین دو کشور در مورد چین شده است. همزمان، تجارت اسرائیل با چین به نظر می‌رسد در حال عقب‌نشینی است.

🔸 بااین‌حال، احساس می‌شود که امتیازات اسرائیل اغلب یک‌طرفه است. به‌عبارت‌دیگر، اسرائیل به همکاری با ایالات‌متحده در چالش اصلی امنیتی خود (چین) ادامه می‌دهد، درحالی‌که دولت بایدن نگرانی‌های اسرائیل در مورد تهدید اصلی امنیتی خود (ایران) را نادیده می‌گیرد.

🔸 وزیر امور خارجه ایران، هفته گذشته برای تحکیم قرداد ۲۵ ساله «مشارکت جامع راهبردی» که در سال گذشته امضا شد، به پکن سفر کرد که میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری چینی را وارد اقتصاد ایران خواهد کرد. بااین‌حال، به نظر می رسد کاخ سفید نگران چنین چیزی نیست و این از دید اسرائیل چندان منطقی نیست.

✅ درهمین‌حال، شرکای عرب واشنگتن در حوزه خلیج‌فارس در حال تقویت همکاری تجاری و امنیتی خود با چین هستند. عربستان و امارات خرید تسلیحات از چین را افزایش داده‌اند. اسرائیل اما تلاشی جدی از سوی آمریکا برای توقف این فعالیت‌ها ندیده است.

How Israel Should Handle the US-China Rivalry

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

 

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه