بیانیه سیاسی کنگره و تضمین برجام

دکتر امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه هفته گذشته در سخنانی خواستار این شد که کنگره با صدور یک «بیانیه سیاسی»، نوعی تضمین در خصوص عدم خروج آمریکا از برجام ارائه دهد. پرسش اینجاست که امکان‌ صدور این بیانیه چه میزان است و آیا می‌تواند سودی برای ایران به همراه داشته باشد؟

 

🔸 امکان تصویب این بیانیه یا قطعنامه در مجلس سنا بعید به نظر می‌رسد. نه‌تنها سناتورهای جمهوری‌خواه که نیمی از سنا را تشکیل می‌دهند بلکه برخی سناتورهای دموکرات نیز مخالف برجام هستند. در مجلس نمایندگان نیز نزدیک به نیمی از آن به حزب جمهوری‌خواه اختصاص دارد و احتمال صدور چنین بیانیه‌ای بسیار ضعیف است. نامه اخیر حدود دویست نماینده جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان و سنا در مخالفت قطعی با برجام، نمادی از این وضعیت است.

🔸 باید به این نکته توجه داشت که چنین بیانیه‌ای، ضمانت حقوقی برای عدم خروج از برجام نیست. زیرا فاقد الزام برای دولت است. علاوه بر اینکه تجربه نشان داده در مواردی مانند تصویب معاهده منع موشک‌های میان‌برد در کنگره نیز، دولت آمریکا توانسته با ادعای نقض آن توسط طرف مقابل، از آن خارج شود. بنابراین قدرت دولت برای تصمیم‌گیری درباره معاهدات حقوقی مصوب در کنگره نیز بالاست، چه رسد به قطعنامه‌های غیرالزام‌آور.

🔸 اما طرح چنین مطالبه‌ای می‌تواند دو مزیت داشته باشد. اگر محقق شود، گرچه ضمانتی حقوقی محسوب نگردد، ولی هزینه سیاسی خروج دوباره از برجام را افزایش خواهد داد. البته بی‌شک رییس‌جمهوری مانند ترامپ، بدون توجه به این موارد، به چنین اقدامی دست خواهد زد.

🔸 نکته دیگر اینکه صرف طرح آن، می‌تواند با افزایش سطح مطالبات ایران در مذاکرات وین، دست تیم مذاکره‌کننده را برای اخذ امتیاز و یا عقب‌نشینی از این مطالبه به مثابه یک امتیاز، بازتر کند. به نظر می‌رسد در شرایطی که تضمین حقوقی از جانب آمریکا میسر نباشد، می‌توان از اخذ تضمین سرمایه‌گذاری‌های خارجی به عنوان امتیازی هم‌تراز آن بهره جست.

 

ارسال دیدگاه