نبرد اوکراین چگونه پایان خواهد یافت؟

اندیشکده بروکینگز در مقاله‌ای به ارزیابی این مسأله پرداخته که آیا نبرد اوکراین در میز مذاکره پایان خواهد یافت یا وضعیت فرسایشی در جبهه‌های نبرد تا میان‌مدت تداوم خواهد داشت. طبق گزارش سازمان ملل تا کنون حداقل پانصد غیرنظامی کشته و بیش از دو میلیون نفر آواره شده‌اند. پنتاگون مدعی است بین دو تا چهار هزار سرباز روسی نیز در این نبرد جان باختند.

 

🔸 نویسنده معتقد است روسیه از چند جنبه غاقلگیر شده است. اول اینکه انتظار چنین مقاومتی را از سوی دولت اوکراین نداشت و گمان می‌کرد به زودی کی‌یف را تصرف خواهد کرد. دوم اینکه گمان نمی‌کرد اتحادیه اروپا و آمریکا با اجماع نسبتاً خوبی بتوانند درباره اِعمال تحریم‌های مالی و بانکی علیه روسیه به نتیجه برسند.

🔸 حتی در صورت تصرف کی‌یف و استقرار یک دولت نیابتی از سوی روسیه، مقاومت مسلح مردم اوکراین می‌تواند چالشی بزرگ برای این دولت باشد و هزینه‌های اشغال‌گری را برای مسکو به طور قابل توجهی افزایش دهد. این بن‌بستی است که هیچ‌یک از طرفین قادر به گشایش آن نخواهند بود. نه روسیه عقب‌نشینی می‌کند و نه مردم اوکراین از مقاومت دست می‌کشند.

🔸 تاکنون زلنسکی در برابر فشار روسیه برای مذاکرات سریع درباره عدم عضویت اوکراین در ناتو و به رسمیت شناختن الحاق کریمه به روسیه و استقلال دونتسک و لوهانسک مقاومت کرده ولی ممکن است برای تسریع در آتش‌بس به آن تن دهد. در این میان ممکن است آمریکا و اروپا نیز تلاش کنند به میز مذاکره بپیوندند. تحریم‌ها اهرم فشار آنان برای وادارسازی روسیه به عقب‌نشینی است.

✅ روسیه برخلاف پیش‌بینی‌ها بسیار کُند پیش رفته است. کاهش ارزش روبل نیز نشان داده که در برابر تحریم‌ها آسیب‌پذیر است. تمایل آمریکا و اتحادیه اروپا برای مذاکره بر سر رفع تحریم‌ها می‌تواند مسکو را به مذاکره ترغیب کند. البته این احتمال نیز وجود دارد که غرب با ارسال سلاح به اوکراین به دنبال فرسایشی نمودن جنگ و تبدیل این کشور به باتلاقی برای روسیه باشد.

https://www.brookings.edu/blog/order-from-chaos/2022/03/10/russia-vs-ukraine-how-does-this-end/

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

ارسال دیدگاه