چالش پاکستان پس از عمران خان

اندیشکده گروه بحران در یادداشتی به بررسی روند و تبعات عزل عمران‌خان از قدرت پرداخته است. وی اولین نخست‌وزیر پاکستان است که با استیضاح از قدرت برکنار شد. حزب مسلم‌لیگ به رهبری نواز شریف و حزب مردم پاکستان به رهبری بلاول بوتو دو مخالف اصلی او بودند.

 

🔸 شکاف در نمایندگان حامی حزب تحریک انصاف و هم‌چنین تورم فزاینده دو عاملی بود که زمینه عزل خان را فراهم کرد. خان به عنوان آخرین تلاش، مدعی شد که «توطئه خارجی» برای عزل او در جریان است. طبق ادعای او آمریکا به دلیل حمایت خان از روسیه و مخالفتش با حضور نظامیان آمریکا در افغانستان، خواستار برکناری اوست.

🔸 روابط خوب ارتش با خان به دلیل مداخله خان برای ارتقای نیروهای وفادار به خود در ارتش و هم‌چنین اقدامات مخالفت‌جویانه با آمریکا، به تیرگی گرایید. بی‌طرفی نسبی ارتش در منازعه دولت و اپوزوسیون و عدم حمایت از خان، راه را برای برکناری او هموار کرد.

🔸 در یادداشت گروه بحران آمده است که عدم پذیرش مشروعیت دولت شهباز شریف از سوی خان و تأکید بر تداوم تظاهرات مسالمت‌آمیز می‌تواند ثبات سیاسی پاکستان را به هم بزند. اشاره او به دخالت خارجی، می‌تواند احساسات حامیانش را بیش از پیش تحریک کند. زیرا دولت جدید را «نتیجه تحمیل خارجی به یک کشور اسلامی» قلمداد می‌کنند و این می‌تواند به تشدید درگیری‌ها حتی تا سطح نظامی بینجامد.

✅ نبرد اوکراین سبب افزایش قیمت سوخت و مواد غذایی در پاکستان شده و این می‌تواند به پاشنه آشیل دولت شهباز شریف نیز بدل شود. به همین دلیل احتمالاً آمریکا و اتحادیه اروپا برای ثبات دولت و حفظ پایگاه اجتماعی به وی کمک کنند. به ویژه که با توجه به انتخابات پیش‌روی پارلمان در آگوست 2023، عمران‌خان نیز به مخالفت‌ها و نمایش قدرت برای کسب حمایت عمومی ادامه خواهد داد.

https://www.crisisgroup.org/asia/south-asia/pakistan/imran-khans-fall-political-and-security-implications-pakistan

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

 

ارسال دیدگاه