تشدید حملات تروریستی علیه شیعیان افغانستان

در هفته‌های اخیر سه حمله تروریستی مهم در کابل، بلخ و مزارشریف علیه اجتماعات و یا محلات قوم هزاره و شیعیان افغانستان رخ داده که به مرگ غیرنظامیان منجر شده است. گروه تکفیری داعش مسئولیت این حملات را بر عهده گرفته است. نکاتی در این خصوص قابل ذکر است:

 

🔸 تشدید حملات داعش علیه شیعیان، به ویژه زنان و کودکان، می‌تواند مبادرت به نسل‌کشی شیعیان و قوم هزاره تعبیر شود. شیعیان به دلیل فقدان نمایندگی در ساختار سیاسی کنونی کابل، هدف آسان‌تری برای ترور هستند. در عین حال داعش، با این اقدامات، اقتدار حکومت طالبان را به چالش می‌کشد و قصد دارد ادعای اقتدار و امنیت افغانستان تحت حکومت این گروه را خدشه‌دار سازد.

🔸 حملات اخیر را از منظری دیگر می‌توان از تبعات حملات اخیر پاکستان به گروه «تحریک طالبان» در افغانستان دانست. این گروه مؤتلف شبکه حقانی در کابینه طالبان است و حملات دولت شهباز شریف، می‌تواند نشانه‌ای برای تقویت جناح مقابل جناح حقانی یعنی ملابرادر در حکومت طالبان تعبیر شود. به همین دلیل احتمال اینکه حملات اخیر از سوی این شبکه طراحی شده باشد، وجود دارد. اقداماتی که در رقابت‌های درونی این گروه و برای تقویت موقعیت جناح حقانی، قابل تفسیر است.

🔸 یکی از تبعات حملات اخیر، چالش در نوع مواجهه ایران با حکومت طالبان است. ایران سعی نموده با رویکرد تعاملی، ضمن تأمین منافع خود در زمینه مواد مخدر، تروریسم و مهاجران، از حقوق و آزادی‌های مردم افغانستان در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی نیز دفاع کند. در صورت بی‌توجهی حکومت طالبان به امنیت شیعیان، نوع نگرش مسئولان ایران ممکن است تغییر کند.

🔸 از دیگر تبعات این حمله می‌تواند بهانه‌جویی گروه طالبان برای تشدید فضای سرکوب و اختناق در این کشور به بهانه تأمین امنیت و مبارزه با تروریسم باشد. این حکومت تاکنون نیز نشان داده تمایل و اراده‌ای برای تأمین حقوق زنان، دانشجویان، رسانه‌ها و اقوام و مذاهب خارج از حکومت ندارد.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه