حملات سایبری و تشدید کارزار بین جنگ‌ها

 کارشناس «موسسه مطالعات امنیت ملی اسرائیل» طی یادداشتی در وب‌سایت «نشنال اینترست» به بررسی جنگ سایبری میان رژیم صهیونیستی و ایران پرداخته که بخش‌هایی از آن به شرح ذیل است:

 

#گزارش_کوتاه

 

🔸 پس از جنگ دوم لبنان در سال ۲۰۰۶ «کارزار بین جنگ‌ها» به‌عنوان یکی از ابعاد استراتژی ارتش اسرائیل ظاهر شد که در آن از همه ابزارها و روش‌ها از جمله بعد سایبری استفاده می‌شود. در اوایل سال ۲۰۰۹، ارتش اسرائیل فضای سایبر را به‌عنوان یک فضای جنگی راهبردی و عملیاتی تعریف کرد.

🔸 در دو سال گذشته در ایران، حملات سایبری منتسب به اسرائیل افزایش یافته است. ممکن است هدف از این حملات تشدید فشار بر ایران یا پاسخ به اقدامات این کشور بوده باشد.

🔸 برخلاف کارزار بین جنگ‌ها در سوریه، که ایران در آنجا به حملات نیروی هوایی اسرائیل پاسخ نمی‌دهد در بعد سایبری ایران اغلب به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم علیه اسرائیل اقدام می‌کند.

🔸 از این مباحث پنج بینش مهم می‌توان به دست آورد: اولاً، سایبر به‌عنوان یک فضای جنگی جدید، در رقابت اسرائیل با ایران جایگاه پیدا کرده است؛ به‌ویژه در «کارزار بین جنگ‌ها» که در آن اقدامات مرگبار کمتری وجود دارد و حرکت‌های بدون سروصدا می‌توانند تأثیرگذار باشند.

🔸 دوم، اقدامات سایبری باید در چارچوب کارزارهای نفوذ شناختی در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها با هدف تقویت این اقدامات و حصول اطمینان از رسیدن پیام آن‌ها به‌طرف مقابل ادغام شود.

🔸سوم، در فضای سایبری هر دو طرف حین رقابت دائماً از یکدیگر یاد می‌گیرند. این حتی در مورد بازیگران با سطوح متفاوت توانمندی تکنولوژیک و اطلاعاتی نیز صادق است.

🔸چهارم، قواعد بازی هنوز تدوین و تنظیم نشده است. بنابراین هر یک از طرفین سعی می‌کند از نقاط ضعف حریف خود استفاده کند و نباید تصور کرد که تنها یک طرف بدون دریافت پاسخ عمل می‌کند.

🔸پنجم، جنگ‌های سایبری در جایی رخ می‌دهد که برای یک طرف راحت باشد. بنابراین، غیرنظامیان ممکن است خود را مورد هدف و حمله ببینند، به‌ویژه زمانی که تأسیسات نظامی و زیرساخت‌های حیاتی تحت حفاظت دفاعی مقاوم سایبری باشند.

https://nationalinterest.org/blog/techland-when-great-power-competition-meets-digital-world/cyber-attacks-are-escalating-israel%E2%80%99s

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه