چرا مردم روسیه همراه پوتین هستند؟

نشریه آتلانتیک در مقاله‌ای به ارزیابی نگرش عمومی در روسیه به جنگ اوکراین پرداخته است. نویسنده معتقد است گرچه بخشی از کاهش اعتراض‌های عمومی نسبت به این جنگ به دلیل نگرانی از تبعات قضایی آن است ولی این همه داستان نیست.

 

🔸 بر اساس گزارش لوادا سنتر -نزدیک‌ترین مورد به یک نظرسنجی مستقل در روسیه- محبوبیت پوتین از 69 درصد در ژانویه به 83 درصد در اواخر مارس، یک ماه پس از آغاز جنگ، افزایش یافت. به نظر می‌رسد بخش مهمی از جامعه روسیه علی‌رغم انتقادات دیگر، از حمله به اوکراین استقبال کرده است.

🔸 تحلیل نویسنده از این مسأله آن است که شهروندان برای کسب منافع و بقا در یک حکومت متمرکز اقتدارگرا، از این سیاست‌ها حمایت می‌کنند و چشم بر تبعات انسانی جنگ می‌بندند. به تعبیر او « هرکسی نمی‌تواند شجاع باشد و زندگی و معیشت را فدای کار درست کند».

🔸 طبق این مقاله، مخالفت‌های اولیه نیز ناشی از نوعی غافلگیری بود. در واقع بخشی از جامعه به سخن پوتین باور داشت که وی جنگی را آغاز نخواهد کرد و وقتی که خلاف آن را مشاهده نمود، معترض شد.

🔸 تشدید احساسات ضدروسی در رسانه‌های غربی نیز در افزایش حمایت عمومی از جنگ مؤثر بوده است. دولت مسکو نیز با نمایش احساسات و رضایت عمومی مردم روسیه از این جنگ، بخشی از مسئولیت آن را بر دوش افکار عمومی می‌نهد.

🔸 نویسنده مدعی است «رژیم‌های استبدادی که با منطق ذاتی زور و بی‌رحمی هدایت می‌شوند، به ویژه آنهایی که توهمات عظمت امپراتوری دارند، با بی‌تفاوتی مرتکب جنایات می‌شوند و جمعیت خود را خواسته یا ناخواسته با خود همراه می‌کنند».

✅ یادداشت‌هایی مانند این، سعی می‌کنند مواجهه دولت‌های غربی با روسیه و در مراتب دیگر چین را منازعه جهان دمکراتیک و آزاد با قدرت‌های مستبد و ستمگر تعریف کنند. همچنین به نظر می‌رسد نویسنده توجه چندانی به ریشه‌های تاریخی همراهی مردم روسیه با دولت به خصوص در برابر غرب نداشته است.

https://www.theatlantic.com/ideas/archive/2022/04/russians-support-putin-invasion-popularity/629653/

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه