اهمیت عمان در تنوع‌بخشی به تجارت خارجی ایران

براساس اعلام رسانه‌ها دو طرف 12 سند همکاری در حوزه‌های حمل و نقل، اقتصادی و ... امضا کردند. ازجمله امضای یادداشت تفاهم برای توسعه کشتیرانی مسافری و باری و نیز حضور عمان در توافق‌نامه عشق‌آباد که دو بندر عمان را از طریق ایران به کشورهایی مانند ترکمنستان و تاجیکستان متصل می‌کند.

 

🔸 عمان طی سال‌های اخیر به دنبال توسعه ظرفیت بنادر و رقابت با امارات بوده است. بندر سلطان قابوس با دسترسی به هند و شبه قاره، بندر صحار برای صادرات مجدد محصولات غذایی و بندر صلاله در مسیر کشتیرانی غرب به شرق و دسترسی به اقیانوس هند و دریای سرخ ازجمله ظرفیت‌های عمان در حوزه تجارت کالا محسوب می‌شوند.

🔸 ازجمله مزیت‌های عمان نسبت به کشوری مانند امارات، بندر صحار در شرق تنگه هرمز است که موقعیت بهتری نسبت به بندر جبل‌علی دارد و می‌تواند دسترسی مناسبی به خلیج عدن برای ایران فراهم کند. آمارها نشان می‌دهد بندر صحار سریع‌ترین رشد در میان مناطق آزاد تجاری جهان را طی سال‌های اخیر تجربه کرده است.

🔸 ایران در حوزه تجارت کالا و به دلیل ظرفیت‌های انبارداری، سرمایه‌گذاری و تردد آسان فعالان اقتصادی و امکان گسترده صادرات مجدد به امارات وابسته است. ارقام تجارت تهران و ابوظبی این واقعیت را نشان می‌دهد. درحالی‌که امارات طی سال‌های اخیر تقریباً در بیشتر پرونده‌های منطقه‌ای مقابل ایران بوده و اکنون نیز بالاترین سطح روابط سیاسی را با رژیم صهیونیستی برقرار کرده است.

🔸 در نقطه مقابل اما عمان همواره مواضع سازنده‌ای در قبال ایران اتخاذ کرده است. بنابراین ایران باید عمان را از ظرفیت‌های تنوع‌بخشی به تجارت خارجی کشور در نظر گرفته و روابط اقتصادی دوجانبه را تسهیل کند.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه