ترور در تهران برای خرابکاری در مذاکرات هسته‌ای؟!

تریتا پارسی از مدیران اندیشکده کوئینسی و فعال در لابی نایاک، در یادداشتی نوشته است ترور شهید حسن صیادخدایی در تهران بی‌ارتباط با مذاکرات وین نیست.

 

🔸 به نظر او ترورهای پیشین در زمانی رخ دادند که ایران و آمریکا در آستانه توافق بوده‌اند. او می‌نویسد که ترور دکتر فخری‌زاده نیز دو ماه قبل از استقرار بایدن در کاخ سفید رخ داد. پس مقصود از آن ترور نیز جلوگیری از احیای توافق هسته‌ای بود.

🔸 وی اشاره دارد که اسرائیل اولین مظنون این ترور است. زیرا طبق آن‌چه گفته می‌شود قبلاً دانشمندان هسته‌ای ایران را به کمک اعضای سازمان مجاهدین خلق [منافقین] ترور کرده است. ترور اخیر در تهران نیز از منظر شیوه اجرا، بی‌شباهت به آن موارد نیست.

🔸 نویسنده اذعان دارد که اگر هدف از ترورها، کاهش سرعت برنامه هسته‌ای ایران بوده، موفقیتی کسب نکرده است. زیرا پس از هر ترور، ایران شتاب بیشتری به فعالیت‌های هسته‌ای داده است. اما احتمالاً هدف از ترور، جلوگیری از پیشرفت دیپلماتیک در پرونده هسته‌ای است. به همین دلیل تیم دیپلماتیک اوباما در زمان برجام منتقد این ترورها بود.

🔸 وی بیان می‌کند که هدف اسرائیل از این ترور جلوگیری از انعطاف تهران و واشنگتن در مسأله حذف سپاه از فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی» وزارت خارجه آمریکاست. به همین دلیل این بار به جای دانشمندان هسته‌ای، یک سرهنگ سپاه را هدف قرار دادند.

✅ ترور اخیر انگیزه و اراده ایران در پافشاری بر ضرورت حذف سپاه از فهرست مذکور را افزایش می‌دهد. زیرا حفظ سپاه در آن فهرست، به دشمنان ایران برای ارتکاب چنین جنایاتی، پشتوانه و مشروعیتی قانونی ایجاد می‌کند.

https://responsiblestatecraft.org/2022/05/23/was-the-assassination-in-iran-another-israeli-effort-to-sabotage-jcpoa/

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه