ارزیابی موضع بایدن درباره تایوان

اندیشکده آمریکایی شورای روابط خارجی در یادداشتی، سخن بایدن درباره حمایت نظامی از تایوان در صورت حمله چین را مورد بررسی قرار داده است. این سخنان به معنای تغییر سیاست «ابهام راهبردی» درباره مسأله تایوان تفسیر شد.

 

🔸 نویسنده ضمن انتقاد از کاخ سفید بابت عقب‌نشینی از این گفته بایدن، معتقد است وی بازدارندگی علیه چین را افزایش داده است. منطق ابهام استراتژیک این است که چین نمی‌تواند مطمئن باشد که آمریکا به دفاع از تایوان برمی‌خیزد یا خیر. بنابراین چین را از حمله و تایوان را از تحریک پکن باز می‌دارد. ولی نویسنده به دلایل زیر تداوم ابهام راهبردی را مفید نمی‌داند:

1️⃣ تصرف تایوان، تهدیدی جدی علیه ژاپن و فیلیپین است. صراحت در دفاع نظامی از تایوان علاوه بر حمایت از این متحدان، پاسخی به رفتارهای تهاجمی پکن در دریای چین جنوبی است.

2️⃣ عقب‌نشینی آمریکا به دو صورت سیاست‌های عدم اشاعه هسته‌ای را تضعیف می‌کند. اول متحدان آمریکا درصدد توانمندی هسته‌ای نظامی می‌روند. دوم چین گمان می‌کند اگر مانند روسیه، قدرت هسته‌ای بالایی داشته باشد می‌تواند حمایت نظامی آمریکا از تایوان را سلب کند.

3️⃣ تحریم‌های گسترده علیه روسیه نتوانست محاسبات پوتین را تغییر دهد. پس تهدید به تحریم به تنهایی مانع حمله به تایوان نمی‌شود. به خصوص که چین گمان دارد دیگر کشورها به دلیل تبعات اقتصادی، تمایلی به همراهی با تحریم‌های آمریکا علیه پکن نخواهند داشت.

🔸 نویسنده در ادامه افزوده که تقویت تسلیحاتی تایوان در زمینه سیستم‌های دفاع هوایی، پهپادها، موشک‌های ضد تانک و ضد کشتی و مین‌های دریایی اولویت دارد. این اقدام، ادامه منطقی تغییر سیاست آمریکا و اجتناب از ابهام راهبردی است.

✅ به نظر می‌رسد فقدان بازدارندگی در برابر حمله روسیه به اوکراین، اعتبار سیاسی آمریکا نزد متحدانش را کاهش داده است. بنابراین فعلاً دولتمردان آمریکا در گفتار دیپلماتیک سعی در جبران این نقیصه دارند. به ویژه که در عمل، محدودیت‌های بیشتری در برابر چین، نسبت به روسیه خواهند داشت.

https://www.cfr.org/blog/what-bidens-big-shift-taiwan-means?utm_medium=social_owned&utm_source=tw
☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه