سومین سند جامع چین درباره تایوان

به روایت اندیشکده روسی ولدای، دولت چین پس از سفر نانسی پلوسی به تایوان، سومین سند جامع (در قالب White Paper) خود درباره تایوان را منتشر نموده است. این سند شامل نگرش و چارچوب‌های اساسی این دولت در حوزه امنیت ملی است که به تناسب تحولات بین‌المللی از سوی پکن منتشر می‌شوند

♦️ سومین سند جامع چین درباره تایوا

 

#گزارش_کوتاه

 

🔹 به روایت اندیشکده روسی ولدای، دولت چین پس از سفر نانسی پلوسی به تایوان، سومین سند جامع (در قالب White Paper) خود درباره تایوان را منتشر نموده است. این سند شامل نگرش و چارچوب‌های اساسی این دولت در حوزه امنیت ملی است که به تناسب تحولات بین‌المللی از سوی پکن منتشر می‌شوند.

 

🔸 اولین سند چین درباره تایوان در ۱۹۹۳ منتشر شد. چین در آن سند بر اتحاد مسالمت‌آمیز در چارچوب مفهوم «یک کشور – دو سیستم» تأکید کرد. دومین سند در اوایل ۲۰۰۰ پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری تایوان که نامزد حزب ترقی‌خواه در آن برنده شد، منتشر گردید. چین در آن از موضع جدایی‌طلبانه این حزب انتقاد کرد.

 

🔸 در سند جدید از «پیروزی بر مداخله خارجی» یاد شده و به نقش «نیروهای خاصی در ایالات متحده در تحریک جدایی‌طلبی و تضعیف امنیت تنگه تایوان» اشاره شده است. طبق این سند، چین به مسیر صلح‌آمیز اتحاد مجدد متعهد است، اما امکان استفاده از زور را به مثابه آخرین گزینه، منتفی نمی‌داند.

 

🔸 بر اساس داده‌های نظرسنجی‌های عمومی در تایوان، اکثریت (حدود ۵۴ درصد) طرفدار حفظ وضع موجود هستند. حدود ۲۵ درصد طرفدار حرکت تدریجی و حدود ۵ درصد طرفدار حرکت شتابان به سمت استقلال – حتی با وجود خطر درگیری نظامی – می‌باشند. حدود ۱ درصد طرفدار اتحاد سریع و نزدیک به ۶ درصد طرفدار حرکت تدریجی به سوی اتحاد مجدد هستند.

 

🔸 نویسنده معتقد است نتایج نظرسنجی‌ها نشان‌گر نفوذ اندک چین در افکار عمومی تایوان است. ضعف چین در قدرت نرم، ممکن است اراده پکن برای استفاده از زور علیه تایوان را تقویت کند. مداخله‌جویی آمریکا و تحرکات نظامی واشنگتن در اقیانوس آرام نیز به مانند یک کاتالیزور، موضع سرسختانه چین نسبت به تایوان را تشدید خواهد کرد.

 

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

 

ارسال دیدگاه