تحریم‌های اروپا علیه روسیه؛ شمشیر دولبه

 در روزهای گذشته اعلام شد که اتحادیه اروپا در تحولی قابل توجه، بخشی از پول‌های بلوکه شده روسیه در بانک‌های غربی را برای کمک به بحران جهانی غذایی آزاد خواهد کرد تا زمینه برای خرید محصولات کشاورزی و غذایی روسیه از جمله گندم و کود فراهم شود.

 

#تحلیل_کوتاه

 

🔸 این تصمیم اروپا پس از آن اعلام شده است که همزمان با افزایش کم‌سابقه تورم در کشورهای اروپایی، برخی کشورهای آفریقایی و آسیایی نیز تحریم‌های غرب علیه روسیه را عامل بحران غذایی کنونی معرفی کرده و کشورهای غربی را برای کاهش تحریم‌ها تحت فشار قرار دادند.

🔸 طبیعتاً برای اتحادیه اروپا مطلوب است که تحریم‌ها علیه روسیه به بهانه جنگ اوکراین، با همراهی سایر کشورها اعمال شده و موجب تلاطم بازار مواد غذایی و انرژی نشود، چرا که موجب ایجاد نارضایتی در کشورهای غربی می‌شود. این انتظاری است که با توجه به حجم و ابعاد تحریم‌ها چندان با واقعیات سازگار نیست.

🔸 این در حالی است که روسیه نیز به دنبال افزایش هزینه اعمال تحریم‌ها برای کشورهای غربی است. بنابراین ثبات بازارها را در شرایطی که در حال جنگ است و تحت تحریم‌ها قرار دارد، مطلوب خود نمی‌داند. بمباران بندر اودسا تنها یک روز پس از توافق انتقال امن گندم از این بندر – که با وساطت ترکیه و سازمان ملل به امضای روسیه و اوکراین رسید – مؤید نگاهی است که روسیه به اینگونه توافقات در شرایط فعلی دارد.

🔸 واقعیت آن است که هر دو طرف در مسیری بی‌بازگشت قرار گرفته‌اند. چندی پیش جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی در یادداشتی عنوان کرد که برای مشاهده اثرات تحریم‌ها باید نگاهی بلندمدت داشت. او خواستار صبر استراتژیک شد.

✅ با این شرایط شاید ارزیابی واقع‌بینانه آن باشد که اتحادیه اروپا با وجود آنکه به ساختار تحریم‌ها علیه روسیه دست نخواهد زد اما سعی خواهد کرد تبعات کوتاه‌مدت تحریم‌ها در حوزه انرژی و مواد غذایی را با تصمیماتی چون آزاد کردن بخشی از دارایی‌های روسیه مدیریت کند. با این وجود، شاید روسیه با اهرم‌های خود زمستان سخت و سردی را برای اروپا رقم بزند.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه