ریاکاری اروپا درباره انرژی خاورمیانه و محیط زیست

 موسسه خاورمیانه در یادداشتی نوشته است که تبعات جنگ اوکراین و نیازمندی کشورهای اروپایی به بازار انرژی، ریاکاری آنان نسبت به ارزش‌های زیست‌محیطی را نمایان ساخت. مذاکرات غرب با عربستان، امارات و قطر برای افزایش تولیدات نفت و گاز، تعهدات اروپا و آمریکا نسبت به توافق آب‌وهوایی پاریس را خدشه‌دار ساخته است.

 

#گزارش_کوتاه

 

🔸 طبق این یادداشت، دولت‌های اروپایی وادار به اختصاص یارانه به مصرف انرژی و هم‌چنین کاهش مالیات سوخت شده‌اند. اقدامی که در تعارض با شعارها و توافق‌هایی مبنی بر «پیمان سبز» در اتحادیه اروپاست. اقداماتی که به افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای از سوی اتحادیه اروپا خواهد انجامید.

🔸 نویسنده دلیل اصلی بحران کنونی انرژی در اروپا را فقدان سرمایه‌گذاری در بخش انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر طی سال‌های متمادی عنوان می‌کند. برای مثال، آلمان امروز یکی از وابسته‌ترین کشورهای اتحادیه اروپا به نفت و گاز روسیه است و تصمیم آنگلا مرکل به توقف تولید انرژی هسته‌ای، این وابستگی را تشدید کرد.

🔸 در این یادداشت آمده که بحران انرژی کنونی و هزینه‌های ناشی از تأمین انرژی صنایعی که به تازگی از رکود کرونایی جان به در برده بودند، دولت‌های اروپایی را از سرمایه‌گذاری بر تغییر منابع انرژی از سوخت‌های فسیلی به انرژی‌های سبز، بازمی‌دارد.

🔸 در نهایت نویسنده هشدار می‌دهد که اتکا به سوخت‌های فسیلی در میان‌مدت و بلندمدت خطرات بسیاری را برای محیط زیست، اقتصاد و امنیت ملی هر کشور به همراه دارد. به همین دلیل، پذیرش فناوری‌های پاک می‌تواند از وابستگی به کشورهایی مانند روسیه کاسته و اهرم فشار بهتری در اختیار اروپا قرار دهد.

https://www.mei.edu/publications/how-ukraine-war-exposed-europes-derailed-energy-transition-and-its-hypocrisy-toward

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه