سناریوهای تشدید تنش ناتو و روسیه

 عقب‌نشینی نیروهای اوکراینی از دونتسک و بمباران کی‌یف و چرنیهف توسط روسیه از یک‌سو و نزدیکی نیروهای ارتش اوکراین به خط مقدم نبرد در خرسون از سوی دیگر، نشان‌گر افزایش سطح درگیری در این جنگ است. پرسشی که می‌تواند محل تأمل باشد، این است که آیا این درگیری‌ها ممکن است به منازعه روسیه و ناتو تعمیم یابد؟

 

#تحلیل_کوتاه

 

🔸 ناتو به تقویت تسلیحاتی اوکراین ادامه می‌دهد. احتمال اینکه روسیه، واکنش مستقیم نظامی نشان دهد، اندک است. ولی ممکن است به حملات سایبری مبادرت ورزد. یک گام فراتر، این‌ است که عملیات‌های خرابکارانه و مخفیانه‌ای علیه محموله‌ها و خطوط انتقال تسلیحات درون خاک کشورهای عضو ناتو انجام دهد که قابل انتساب به روسیه نباشد.

🔸 تاکنون صرفاً برخی اعضای ناتو به نیروهای خود اجازه حضور داوطلبانه در میادین نبرد اوکراین را داده‌اند و در عین حال نیروهای رزمی و تجهیزات ناتو در خاک کشورهای حوزه بالتیک و لهستان نیز افزایش یافته است. یک قدم فراتر از این، می‌تواند حمله موشکی به مناطق درگیری در اوکراین از خاک کشورهای عضو ناتو باشد.

🔸 چنین اقدامی گرچه تعرض به خاک روسیه نیست، ولی ممکن است مسکو آن را اقدام مستقیم علیه نیروهای خود تلقی کرده و در نتیجه مستقیماً خاک این کشورها را با موشک‌های بالستیک مورد هدف قرار دهد. حتی در صورتی که جنگ مطابق میل روسیه پیش نرود احتمال استفاده از سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی علیه اوکراین نیز برای وادارسازی ناتو به عقب‌نشینی وجود دارد.

✅ وقوع هر یک از این سناریوها وابسته به نوع حمایت ناتو از اوکراین است. روسیه در دونباس در حال پیشروی است و اوکراین در جنوب در پی حفظ اودسا و بازپس‌گیری خرسون است. کی‌یف بدون پشتیبانی هوایی قوی، توان مدیریت چندین جبهه را ندارد. اگر ناتو تصمیم به ورود مستقیم در این عرصه بگیرد، ممکن است مواجهه مستقیم با روسیه به نبردی جدی منجر شود.

 

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه