لزوم هشیاری پس از احیای احتمالی توافق هسته‌ای

 طبق گزارش رسانه‌ها و مواضع مقامات سیاسی، فرایند مبادله مکتوب ارزیابی مذاکرات هسته‌ای توسط طرف‌های مذاکره‌کننده، به مراحل پایانی رسیده است. برخی ناظران بر این باورند که با حل‌وفصل احتمالی برخی موضوعات در زمینه اطمینان ایران به انتفاع اقتصادی، توافق به امضا خواهد رسید.

 

#تحلیل_کوتاه

 

🔸 به نظر می‌رسد در نتیجه گفتگوهای غیرمستقیم اخیر میان ایران و آمریکا، نهایتاً طرفین از بخشی از خواسته‌ها عقب‌نشینی کرده و با برخی مطالبات طرف مقابل موافقت نموده‌اند. در واقع هر دو طرف به نقطه پایانی تبادل امتیازات نزدیک شده‌اند.

🔸 گرچه ایران بسیار بر اخذ تضمین اصرار داشته، ولی احتمال آنکه این توافق تنها تا پایان دولت بایدن عمر کند بالاست و با ورود احتمالی یک جمهوری‌خواه (به‌ویژه ترامپ) به کاخ سفید بعید است تداوم یابد. علاوه بر آن‌که پیروزی احتمالی جمهوری‌خواهان در انتخابات کنگره نیز می‌تواند تعهدات آمریکا را تحت‌الشعاع قرار دهد.

🔸 با فرض خروج دوباره آمریکا از توافق، احیای آن می‌توان فرصتی باشد که ایران به توسعه زیرساخت‌های خود در حمل‌ونقل و صنایع راهبردی مانند استخراج نفت‌وگاز و تولید محصولات پتروشیمی بپردازد. کاهش وابستگی به دلار، تلاش برای نقش‌آفرینی در زنجیره تأمین کالا و خدمات در ائتلاف‌های چندجانبه از دیگر فرصت‌ها برای ایجاد مصونیت در برابر تحریم‌ها است.

✅ واقعیت آن است که با توجه به اختلافات عدیده و راهبردی ایران و آمریکا، به خصوص در زمینه سیاست‌های منطقه‌ای، بعید است ایالات متحده تمایل داشته باشد که پرونده هسته‌ای ایران خاتمه یابد. ضمن تداوم تحریم‌های غیرهسته‌ای، نباید احتمال کاربرد مکانیسم ماشه را نیز از نظر دور داشت. لازم است ایران نسبت به سناریوهای مختلف توافق در آینده هشیار باشد.

اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه