انتخابات کنگره آمریکا و توافق احتمالی هسته‌ای

 گرچه به نظر می‌رسد شانس احیای توافق هسته‌ای پیش از برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا زیاد باشد، ولی ترکیب آتی کنگره بر نحوه اجرای توافق بی‌تأثیر نخواهد بود.

 

#تحلیل_کوتاه

 

🔸 با توجه به اغلب نظرسنجی‌ها، به نظر می‌رسد حزب جمهوری‌خواه اکثریت مجلس نمایندگان را در اختیار بگیرد. ولی درباره سنا، رقابت تنگاتنگ است و احتمال دارد دموکرات‌ها اکثریت را حفظ کنند.

🔸 در صورتی که هر دو مجلس نمایندگان و سنا در اختیار جمهوری‌خواهان باشد، احتمالاً آنها درصدد تصویب لایحه‌ای برای جلوگیری از اجرای توافق برآیند. ولی با توجه به اینکه دوسوم سنا را در اختیار ندارند، وتوی بایدن مانع اجرای چنین لایحه‌ای خواهد بود.

🔸 اگر اکثریت سنا در اختیار دموکرات‌ها بماند، مسیر بایدن برای رفع تحریم‌ها هموارتر خواهد بود. ولی احتمالاً جناح میانه‌روی حزب دموکرات با جمهوری‌خواهان در تصویب تحریم‌های دیگر به بهانه‌های غیرهسته‌ای همکاری بیشتری خواهد داشت تا متهم به سازش در برابر ایران نشوند.

✅ به نظر می‌رسد حفظ اهرم‌های فشار در برنامه موشکی و سیاست‌های منطقه‌ای و کنش‌هایی مبتنی بر حفظ موازنه در برابر آمریکا، برای بازدارندگی در برابر فشارهای جدید الزامی است.

 

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه