استفن والت: توجه اندک آمریکا به آسیا خطای بزرگی خواهد بود (۱)

استفن والت استاد روابط بین‌الملل دانشگاه هاروارد در یادداشتی در نشریه فارن‌پالیسی جنگ اوکراین را فرصتی برای کاهش وابستگی اروپا به آمریکا دانسته است. والت نوشته است زمانی که جنگ روسیه علیه اوکراین آغاز شد استدلال کردم که این جنگ فرصتی ایده‌آل برای آغاز فرایند قطع وابستگی بیش از حد متحدان اروپایی به حمایت‌های آمریکا است

 

 

#گزارش_کوتاه

 

🔸 جنگ نشان داد که قدرت سخت همچنان در قرن ۲۱ اهمیت دارد. این جنگ کاستی‌های اروپا در حوزه نظامی، محدودیت‌ آمریکا در تعهدات خود و محدودیت‌های نظامی روسیه را عیان کرد. به باور والت، بازسازی نظامی اروپا زمان‌بر است و هزینه دارد اما مسئولیت‌پذیری بیشتر اروپا در دفاع از خود به آمریکا اجازه خواهد داد که توجه بیشتری به آسیا جهت پرداختن به چالش‌های بسیاری که از سوی چین بروز می‌کند داشته باشد. متأسفانه دولت بایدن این دلالت‌ها را نادیده می‌گیرد و در حال تقویت وابستگی اروپا به «عمو سام» است. اگر این مسیر ادامه یابد ظرفیت آمریکا برای ایجاد موازنه با چین به نحو موثری آسیب خواهد دید.

 

🔸 والت این سوال را مطرح کرده است که از آغاز جنگ تاکنون چه اتفاقاتی افتاده است که ضرورت کاهش وابستگی اروپا به آمریکا را تقویت می‌کند. او سه اتفاق را برشمرده است. اولاً عملکرد نظامی روسیه بهبود چندانی نیافته و نیروهای مسلح این کشور همچنان خسارات قابل توجهی متحمل می‌شوند. حتی اگر قدرت پنهان مسکو موجب یک نوع پیروزی شود توانایی روسیه برای تهدید اروپا در آینده، حداقلی خواهد بود.

 

🔸 تحریم‌های غرب به اقتصاد روسیه خسارت قابل توجهی وارد کرده است. محدودیت‌ها بر صادرات به روسیه، دسترسی این کشور به نیمه‌هادی‌های پیشرفته و سایر فناوری‌هایی را که در تسلیحات پیشرفته نیاز است دشوارتر می‌کند. تلاش‌های اروپا جهت کاستن از اتکا به نفت و گاز روسیه، این کشور را از منابع مالی محروم خواهد ساخت و مانعی در توانایی روسیه در بازسازی نیروهای مسلح خود پس از جنگ ایجاد خواهد کرد.

 

 

ارسال دیدگاه