استفن والت: توجه اندک آمریکا به آسیا خطای بزرگی خواهد بود (۲)

استفن والت استاد روابط بین‌الملل دانشگاه هاروارد در یادداشتی در نشریه فارن‌پالیسی جنگ اوکراین را فرصتی برای کاهش وابستگی اروپا به آمریکا دانسته است. والت نوشته است زمانی که جنگ روسیه علیه اوکراین آغاز شد استدلال کردم که این جنگ فرصتی ایده‌آل برای آغاز فرایند قطع وابستگی بیش از حد متحدان اروپایی به حمایت‌های آمریکا است.

 

#گزارش_کوتاه

 

🔸 ثانیاً از عضویت سوئد و فنلاند در ناتو استقبال شده است. برخلاف برخی اعضای جدید ناتو، هر دوی این کشورها، نیروهای دفاعی قدرتمندی دارند و ورود آنها به ناتو موجب پیچیده‌شدن برنامه‌ریزی دفاعی روسیه می‌شود، چرا که دریای بالتیک عملاً به آبراه ناتو بدل می‌شود. این باعث می‌شود توازن قوا در اروپا بیش از پیش به نفع ناتو تغییر یابد.

 

🔸 ثالثاً اتفاقات در آسیا بر نقش حیاتی آمریکا در حفظ توازن مطلوب قوا در آسیا صحه می‌گذارد. اگر جلوگیری از ظهور یک هژمون رقیب در یک منطقه استراتژیک، به عنوان اصل اساسی استراتژی کلان آمریکا باقی مانده باشد، بنابراین چرخش به آسیا ضروری است، صرف نظر از اینکه در اوکراین چه اتفاقی می‌افتد.

 

🔸 والت نوشته است متأسفانه دولت بایدن همان اشتباهاتی را تکرار می‌کند که در گذشته موجب تشویق شرکای اروپایی واشنگتن به غفلت از ظرفیت‌های دفاعی‌شان شد. در ماه فوریه دولت بایدن استقرار ۲۰ هزار نیرو در اروپا را اعلام کرد و نیروهای بیشتری نیز در ماه ژوئن مستقر شدند. تصمیم اروپا برای آنکه کار بیشتری انجام دهد در حال رنگ باختن و عادت‌های دیرینه «سواری مجانی» دوباره در حال ظهور است. رکود قریب‌الوقوع اروپا این گرایش‌ها را تشدید خواهد کرد و وعده‌های گسترده آلمان و سایر کشورهای اروپایی را در هاله‌ای از ابهام فرو خواهد برد.

 

🔸 والت در پایان نوشته است: «اگر این روند معکوس نشود واشنگتن خود را در شرایطی خواهد دید که بیش از حدِ نیاز در اروپا و کمتر از حدِ کافی در آسیا کار انجام می‌دهد. برای استراتژی کلان آمریکا، این وضعیت، خطایی اساسی خواهد بود.»

 

 

 

ارسال دیدگاه