روسیه و چین در سند مفهوم راهبردی جدید ناتو

🖊رسول صادقی

🔹اندیشکده راهبردی تبیین: شروع بحران اوکراین در 24 فوریه 2022 پیامدهای امنیتی مهمی برای نظام بین‌الملل و به‌ویژه محیط امنیتی اتحادیه اروپا داشته است. تدوین سند «مفهوم راهبردی جدید ناتو»که در سال 2022 مورد تصویب قرار گرفت، هشتمین سند راهبردی این سازمان از زمان تشکیل آن در 1949 به شمار می‌رود و نشان‌دهنده دگرگونی‌های اساسی در محیط امنیتی اروپا و تغییر پندار از تهدید در این سازمان و به‌نوعی بازگشت به همان سنت پیشین این سازمان یعنی بازدارندگی و دفاع است.

🔹درحالی‌که در سند قبلی موضوعاتی مانند کاهش تسلیحات هسته‌ای، معاهدات کنترل تسلیحات و خلع سلاح در چارچوب مشارکت روسیه از جایگاه مهمی برخوردار بود، در سند جدید تأکید شده است که این تلاش‌ها به دلیل رفتار روسیه تا حد زیادی کاهش‌یافته و ثبات راهبردی در جهت منفی تحت تأثیر قرارگرفته است.

🔹برخلاف راهبرد قبلی ناتو که در سال ۲۰۱۰ میلادی منتشر شد( تروریسم اساسی‌ترین تهدید بود.)، در سند جدید که در سال 2020در نشست مادرید تصویب گردید،گرچه بر موضوعات تروریستی و نحوه مقابله با آن به‌عنوان مفهوم اساسی و مرکزی تأکید شده است ولی برخلاف گذشته در سند راهبردی جدید، از روسیه به‌عنوان اصلی‌ترین تهدید برای این سازمان یادشده است.

🔹مع‌الوصف، ائتلاف ناتو در سند راهبردی جدید خود مدعی شده است که هدف روسیه بی‌ثبات‌سازی کشورهای شرق، جنوب و شمال ناتو است. همچنین این ائتلاف، قدرت روسیه در اقیانوس اطلس شمالی و حضور نظامی قوی آن در مناطق بالتیک، دریای سیاه و مدیترانه به همراه ائتلاف نظامی با بلاروس را یک چالش جدی برشمرد و اعلام داشت که قدرت بازدارندگی را برای همه متحدانش به میزان قابل‌توجهی تقویت خواهد کرد. درمجموع در این سند، نقشی که در مفهوم استراتژیک جدید ناتو به روسیه نسبت داده می‌شود، دستخوش تغییر اساسی شد و روسیه را از یک شریک راهبردی به رقیب راهبردی تغییر داده است.

🔹علاوه بر این، ناتو در سند جدید خود چین را به‌عنوان منبع چالش‌های نظام‌مند برای امنیت حوزه یورو-آتلانتیک معرفی کرده است. در مواد ۱۳ و ۱۴ این سند آمده است که «جاه‌طلبی‌های اعلام‌شده و سیاست‌های قهرآمیز جمهوری خلق چین، منافع و امنیت و ارزش‌های ناتو را به چالش می‌کشد.» ناتو مدعی است که جمهوری خلق چین به دنبال کنترل بخش‌های کلیدی فناوری و صنعتی، زیرساخت‌های حیاتی و منابع راهبردی است. در ادامه این سند آمده است: تعمیق همکاری راهبردی بین جمهوری خلق چین و روسیه و تلاش‌های آن‌ها برای تضعیف نظم بین‌المللی، باارزش‌ها و منافع ما در تضاد است.

✅لینک متن کامل سند

(https://www.nato.int/nato_static_fl2014/assets/pdf/2022/6/pdf/290622-strategic-concept.pdf)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://eitaa.com/joinchat/1881014274Cd314e9fec6

ارسال دیدگاه