طرح سناتورهای آمریکا برای توافق جدید هسته‌ای

نشریه واشنگتن‌پست طی یادداشتی مورخ 7 اسفند 1398 از طرح دو سناتور آمریکا برای تدوین توافق هسته‌ای جدیدی خبر داد.

طرح سناتورهای آمریکا برای توافق جدید هسته‌ای

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔶 نشریه واشنگتن‌پست طی یادداشتی مورخ 7 اسفند 1398 از طرح دو سناتور آمریکا برای تدوین توافق هسته‌ای جدیدی خبر داد. لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه کارولینای جنوبی و رابرت منندز، سناتور دموکرات نیوجرسی در جریان حضور در کنفرانس امنیتی مونیخ تلاش کردند رضایت بعضی رهبران اروپایی از جمله مکرون و برخی دولت‌مردان بریتانیایی و آلمانی را جلب کنند.

🔶 طی این طرح ایران و دولت‌های حاشیه خلیج فارس، به شرط منع فرآیند غنی‌سازی در کشورهای‌شان، تحت نظارت یک کنسرسیوم بین‌المللی از سوخت لازم برای مصارف صلح‌آمیز هسته‌ای برخوردار می‌شوند. در صورت پذیرش ایران، مذاکرات بعدی در خصوص برنامه موشکی و منطقه‌ای ایران ادامه یابد و سپس توافق بزرگ نهایی در سنا تصویب خواهد شد.

🔶 از طرح این ایده دو سناریو قابل تصور است:

1️⃣ تحریم‌های آمریکا نتوانسته به تغییر رفتار ایران بینجامد و در شرایط نیاز مبرم دولت آمریکا به مذاکره، بخشی از تصمیم‌گیران ایالات متحده بار دیگر به رویکرد اوباما بازگشته‌اند. بدین معنا که با در پیش گرفتن روش چماق و هویج و تأکید بر لغو تحریم در صورت توافق، تأمین اندکی از مطالبات ایران را بپذیرند.

2️⃣ طراحان این ایده با علم به عدم پذیرش مذاکره از سوی ایران درباره حق غنی‌سازی و موضوعات موشکی و منطقه‌ای، درصدد تحقق اهداف تبلیغاتی مبنی بر اتهام‌زنی به ایران به عنوان دولتی ضدمذاکره و بهبود چهره آمریکا در افکار عمومی جهان هستند.

🔷 در هر دو صورت، مخاطب این ایده اتحادیه اروپاست. لازم است گفتگوهای دو و چندجانبه با دولت‌های اروپایی به خصوص آلمان و فرانسه جهت تبیین رد هر گونه مذاکره درباره طرحی جدید که حداقل مزایای برجام را در پی نداشته باشد، تداوم یابد.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه