المانیتور: آمریکا در اخراج ایران از سوریه ناتوان است

المانیتور در گزارشی به ارزیابی دلایل شکست سیاست آمریکا در وادارسازی ایران به خروج از سوریه پرداخته است.

♦️ المانیتور: آمریکا در اخراج ایران از سوریه ناتوان است

 

#گزارش_کوتاه

🔹 المانیتور در گزارشی به ارزیابی دلایل شکست سیاست آمریکا در وادارسازی ایران به خروج از سوریه پرداخته است. این گزارش سه هدف آمریکا در سوریه را از قول یکی از مقام‌های دولت ترامپ، شکست داعش، راه‌حل سیاسی برای بحران سوریه و خروج ایران از آن کشور عنوان کرده است.

🔹 نویسنده به‌نقل از معاون سابق پنتاگون در حوزه خاورمیانه آورده است که خروج کامل ایران از سوریه «رخ نخواهد داد» و به گفته یکی از کارشناسان سیا در امور سوریه استناد می‌کند که هدف نه خروج کامل ایران بلکه «به حداقل رساندن» حضور ایران باید باشد.

🔹 طبق این گزارش، با وجود اِعمال فشارهای فزاینده تحریم‌ها علیه ایران و حملات هوایی رژیم صهیونیستی به مواضع جبهه مقاومت در سوریه، آمریکا نتوانسته موجب عقب‌نشینی ایران شود. ولی مشخص نیست دولت بایدن چه راهبردی برای عقب‌نشاندن ایران از عراق، سوریه و یمن اندیشیده باشد.

🔹 به نوشته نویسنده، دولت‌مردان بایدن تمایلی ندارند که برجام قربانی مذاکرات منطقه‌ای شود. از سوی دیگر موقعیت آمریکا در سوریه نیز پس از رهاسازی کُردها در برابر حملات آنکارا ضعیف‌تر شده است. بنابراین اکنون آمریکا راهی جز گفتگو با روسیه درباره آینده منافع غرب در سوریه ندارد.

🔸 به نظر می‌رسد بی‌ثمر بودن «فشار حداکثری» آمریکا علیه ایران، بعضی از کارشناسان امنیتی و نظامی این کشور را به این باور رسانده که رویکرد حداکثرگرایانه دولت ترامپ را به کناری نهاده و سیاست مهار تدریجی ایران و جبهه مقاومت به صورت چندجانبه و در ابعاد متنوع سیاسی، دیپلماتیک و اقتصادی را مد نظر قرار بدهند. بنابراین تغییر رویکرد دولت آمریکا از مخالفت کلی به مقابله هوشمند را می‌توان انتظار داشت.

منبع

(https://www.al-monitor.com/pulse/originals/2020/12/iran-syria-jeffrey-assad-sanctions.html)

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

▫️@Tabyincenter

ارسال دیدگاه