سخنرانی یحیی سنوار: قدس هی المحور

یحیی سنوار رئیس دفتر سیاسی حماس در غزه دیروز به مناسبت گرامیداشت روز قدس یک سخنرانی داشت که حاوی نکات بسیار مهمی بود. در اینجا به برخی از آنها اشاره می‌شود:

 

🔸 نکته اول تاکید او بر دفاع از مسجدالاقصی و آمادگی برای نبردی بزرگ بود. اگر چه با هشدار گروه‌های مقاومت غزه برنامه‌ریزی شهرک‌نشینان یهودی برای قربانی کردن در مسجدالاقصی به شکست انجامید اقدامات تحریک‌آمیز راستگرایان افراطی و شهرک‌نشینان یهودی و فشار آن‌ها بر دولت رژیم صهیونیستی، این رژیم را به سمت تعرض به مسجدالاقصی و یهودی‌سازی آن سوق می‌دهد و با توجه به تلاش حماس برای حفظ معادله دفاع از قدس، یک نبرد بزرگ همواره محتمل است.

🔸 نکته دوم نام‌گذاری جنگ آینده به عنوان «رهبر ابوعمار» به احترام یاسر عرفات و اعلام این بود که در آغاز جنگ ۱۱۱۱ موشک از انواع مختلف به صورت همزمان از غزه شلیک خواهد شد که این عدد نیز به تاریخ شهادت وی (۱۱/۱۱/۲۰۰۴) اشاره دارد. در حالی که نام‌گذاری غیرمرسوم جنگی که هنوز اتفاق نیفتاده و استفاده از اعداد نمادین بخشی از یک عملیات روانی است این اقدام دلالت‌های دیگری نیز دارد.

🔸 اگر چه اشتباه بزرگ عرفات در روی آوردن به سازش با رژیم صهیونیستی و زمین گذاشتن سلاح جبران‌ناپذیر است اما با توجه به سابقه و تداوم محبوبیت وی در میان فلسطینی‌ها نام‌گذاری نبرد به نام او می‌تواند نشانگر اصلاح مبتنی بر تجربه رویکرد فلسطینی و عاملی برای وحدت فلسطینی‌ها در مبارزه با رژیم صهیونیستی باشد و به تقویت گفتمان مقاومت و تضعیف رویکرد سازش منجر شود.

🔸 نکته سوم اشاره سنوار به مشورت‌ها و رایزنی‌ها با محور قدس (محور مقاومت) برای راه‌اندازی خط دریایی نوار غزه به منظور شکستن محاصره است. بی‌شک این اظهارات نشان از تحولات جدی و برنامه‌ریزی برای تغییر معادلات غزه و رژیم صهیونیستی است امری که با در نظر داشتن پویش‌های جدید در نظم جهانی بخصوص پس از جنگ اوکراین غیرممکن به نظر نمی‌رسد.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه