حزب‌الدعوه؛ کنگره هفدهم و سیاست‌ورزی در عراق…

ظهر روز گذشته و در هفدهمین کنگره حزب‌الدعوه در کربلا که با حضور بیش از ۳۵۰ نفر از اعضای آن برگزار شد، «نوری المالکی» به عنوان دبیرکل این حزب انتخاب شد. به بهانه برگزاری این کنگره، توجه به برخی نکات درباره سیاست‌ورزی حزب‌الدعوه در عراق می‌تواند حائز اهمیت باشد

🔹حزب‌الدعوه؛ کنگره هفدهم و سیاست‌ورزی در عراق…

📝#تحلیل_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔻ظهر روز گذشته و در هفدهمین کنگره حزب‌الدعوه در کربلا که با حضور بیش از ۳۵۰ نفر از اعضای آن برگزار شد، «نوری المالکی» به عنوان دبیرکل این حزب انتخاب شد. به بهانه برگزاری این کنگره، توجه به برخی نکات درباره سیاست‌ورزی حزب‌الدعوه در عراق می‌تواند حائز اهمیت باشد:

🔸حزب‌الدعوه در نظام سیاسی عراق، همواره جایگاه بالایی داشته و سه‌ نخست‌وزیر این کشور پیش از «عادل عبدالمهدی»، همگی از این حزب بودند. در پارلمان ادوار گذشته نیز حزب‌الدعوه همواره حضور پررنگی داشته است. بنابراین فارغ از همه رویدادها و روندهای پس از انتخابات ۲۰۱۸، از اثرگذاری این حزب ریشه‌دار در عراقِ امروز نمی‌توان ساده گذشت.

🔸انشقاق از حزب‌الدعوه در سال‌های گذشته نیز وجود داشته و جدایی حیدرالعبادی از حزب و عدم حضور وی در کنگره اخیر، موضوع چندان جدیدی نیست. چه‌اینکه «ابراهیم جعفری» نخست‌وزیر سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۶ عراق نیز پیش از این‌ها از حزب جدا شده بود. در فضای آکنده به تلوّن سیاسی عراق، چنین روندهایی چندان اعجاب‌انگیز نیست.

🔸حزب‌الدعوه به دلیل حضور متوالی در قدرت، همواره در معرض قضاوت‌ها و البته انتقادهای جریان‌های سیاسی و مردم عراق قرار دارد. به نظر می‌رسد این حزب اگر همچنان به تداوم اثرگذاری خود می‌اندیشد، نیاز به درانداختن «طرحی نو» دارد. پاسخگویی نسبت به عملکرد حدود ۱۳ ساله خود در قدرت بدون تردید باید بخش مهمی از این طرح نو باشد.

🔸حزب‌الدعوه و برخی اعضای سابق آن ازجمله العبادی که به نظر می‌رسد به فکر بازگشت به قدرت هستند باید تلاش و انرژی خود را بیشتر معطوف به حمایت از دولت جدید و اصلاح فرهنگ سیاسی عراق کنند. حزب‌الدعوه با همه عملکرد مثبت و منفی خود، بیش از یک دهه در قدرت بوده و حالا باید قواعد بازی دموکراتیک را پذیرفته و به عراقی بهتر از امروز بیاندیشد. نه رقابت برای نخست‌وزیری دوباره به صلاح حزب است و نه گره زدن موجودیت عراق به عملکرد حزب.

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

T.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه