یادداشت «گروه بین‌المللی بحران» درباره چالش‌های دولت جدید در عراق

«گروه بین‌المللی بحران» در یادداشتی با عنوان: «در تلاش سوم؛ یک دولت جدید برای عراق» به بررسی چالش‌ها و مسائل پیشِ روی «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر جدید عراق می‌پردازد.

♦️ یادداشت «گروه بین‌المللی بحران» درباره چالش‌های دولت جدید در عراق

📝#گزارش_کوتاه
📝📝#تحلیلگر #اندیشکده_راهبردی_تبیین

🔸 «گروه بین‌المللی بحران» در یادداشتی با عنوان: «در تلاش سوم؛ یک دولت جدید برای عراق» به بررسی چالش‌ها و مسائل پیشِ روی «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر جدید عراق می‌پردازد.

🔸 نویسنده این یادداشت معتقد است نخست‌وزیر جدید در عراق با چندین چالش اساسی روبه‌روست؛ وی نه‌تنها باید به تکمیل کابینه خود بپردازد، بلکه باید کاهش درآمدهای نفتی دولت را نیز مدیریت کند و از نارضایتی‌های عمومی بکاهد.

🔸 این یادداشت می‌افزاید: «کاهش درآمدهای نفتی عراق از ۶ میلیارد دلار در ژانویه به کمتر از ۳ میلیارد دلار در مارس و کمتر از ۱.۴ میلیارد دلار در آوریل ۲۰۲۰، برای اقتصادی که بیش از ۹۰ درصد به نفت وابسته است، تهدید محسوب می‌شود. این درحالی است که تنها حقوق بخش عمومی عراق، ماهیانه ۳ میلیارد دلار برای دولت هزینه دارد.»

🔸 ازجمله موانع نخست‌وزیر جدید، تلاش برای دور نگه داشتن عراق از تأثیرات تنش میان ایران و آمریکاست. با این وجود در بخشی از این یادداشت، الکاظمی به دلیل برخورداری از حمایت اولیه آمریکا به عنوان فردی معرفی می‌شود که نسبت به عبدالمهدی، توانایی بیشتری را برای مدیریت تنش میان تهران و واشنگتن دارد.

🔸 نویسنده معتقد است در زمان حمله داعش به عراق، این کشور توانست حمایت‌های مالی مناسبی از نهادهایی مانند صندوق بین‌المللی پول به دست آورد؛ اما اکنون با توجه به شیوع کرونا، این حمایت‌ها ممکن است چندان در دسترس نباشد. علاوه بر اینکه درباره حمایت آمریکا از عراق نیز باید با دیده تردید نگریست.

🔸 از دیدگاه نویسنده یادداشت، گفت‌وگوهای ژوئن بغداد و واشنگتن، برای بازیابی و اصلاح چارچوب توافق سال ۲۰۰۸ بسیار مهم و راهبردی است و اساساً گروه‌های سیاسی با نخست‌وزیری الکاظمی به این دلیل موافقت کردند که وی مانع از شکل‌گیری فشار اقتصادی آمریکا علیه عراق به دلیل ارتباط با ایران شود.

🔸 در این یادداشت کامیابی الکاظمی در مسیر مبارزه با فساد و اصلاح نظام فرقه‌ای در عراق نامحتمل ارزیابی می‌شود. با این وجود نویسنده معتقد است نحوه مواجهه الکاظمی با معترضان و حمایت از تصویب قانون جدید انتخابات، می‌تواند فرصت‌هایی برای وی ایجاد کند.

منبع

(https://www.crisisgroup.org/middle-east-north-africa/gulf-and-arabian-peninsula/iraq/third-try-new-government-iraq)

☘️ کانال مرجع در حوزه سیاست خارجی 🌿 اندیشکده راهبردی تبیین🌿

http://t.me/joinchat/AAAAADvAH-enX3cx_SOOlw

ارسال دیدگاه