تأثیر جنگ اوکراین بر روابط چین و روسیه

 نبرد اوکراین می‌تواند نقطه عطفی در روابط پکن و مسکو محسوب شود. چین روسیه را محکوم نکرده ولی از تقویت تسلیحاتی و نظامی روسیه نیز خودداری کرده است. زیرا خواستار تشدید تنش با آمریکا و به خصوص اتحادیه اروپا نیست.

 

#تحلیل_کوتاه

 

🔸 رقابت‌های گذشته روسیه و چین در دوران جنگ سرد و سپس اختلافات در زمینه حوزه نفوذ در آسیای میانه، به مرور زمان و با توجه به رقابت مشترک این دو کشور با آمریکا رنگ باخت. نبرد اوکراین نیز موجب نزدیکی بیش از پیش این دو به یکدیگر شده است.

🔸 به نظر می‌رسد مخاطب اصلی مانور مشترک نظامی چین و روسیه در می 2022، آمریکا بوده است. واشنگتن درصدد برآمده بود تا چین را هم از حمایت مسکو بازدارد و هم به فشار به روسیه وادار سازد. ولی پکن، تشدید نبرد اوکراین را موقعیتی می‌بیند که سنگر روسیه مانع پیشروی آمریکا علیه چین شود. پس احتمالاً بی‌میل به تداوم آن نباشد.

🔸 جنگ اوکراین، دو فرصت برای چین دارد. اولاً تحریم‌های غرب علیه روسیه، مسکو را وادار به فروش ارزان‌تر انرژی به پکن کرده است. ثانیاً توجه روسیه به مرزهای غربی‌اش، فرصت بیشتری برای گسترش نفوذ چین در آسیای میانه در بر خواهد داشت.

🔸 اقتصاد چین، دومین اقتصاد بزرگ جهان و بیش از هشت برابر اقتصاد روسیه است که جایگاه یازدهم را در جهان دارد. روسیه علاوه بر کرونا، به دلیل تحریم‌ها نیز دچار رکود و نیازمند سرمایه‌گذاری خارجی است که فرصت دیگری برای چین است. به شرط آنکه تحریم‌های ثانویه آمریکا و اروپا مانعی در برابر شرکت‌های چینی نباشند.

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

ارسال دیدگاه