تأثیر جنگ بر سیاست داخلی اوکراین

اندیشکده مطالعات راهبردی و بین‌المللی در یادداشتی به تبعات جنگ بر سیاست داخلی اوکراین پرداخته است. نویسنده این موضوع را در چهار محور مورد ارزیابی قرار داده است.

 

1️⃣ کاهش گرایش به روسیه
تا پیش از جنگ همچنان بخشی از جامعه به ویژه ساکنان مناطق جنوب شرقی اوکراین به بهبود روابط با مسکو امیدوار بودند. اما پس از جنگ گرایش به روسیه به شدت تضعیف شده به طوری که در نظرسنجی‌ها، از ۴۷ درصد در سال ۲۰۱۸ به ۸ درصد در ۲۰۲۲ سقوط کرده است.

2️⃣ تضعیف احزاب روس‌گرا
پارلمان اوکراین در ۱۴ می طبق مصوبه‌ای، فعالیت احزابی که حمله روسیه را توجیه یا انکار کنند، ممنوع کرده و شورای امنیت اوکراین نیز پیش‌تر، فعالیت چند گروه حامی روسیه را به حالت تعلیق درآورده بود. برخی معتقدند مصوبه پارلمان اوکراین ممکن است از منظر نقض آزادی‌های اساسی از سوی دادگاه‌های اروپا مورد نقد قرار بگیرد.

3️⃣ افزایش نفوذ الیگارش‌ها
سرمایه‌داران اوکراینی که قبل‌تر نیز تأمین مالی نیروهای شبه‌نظامی ضدروسی در مناطق شرقی را بر عهده داشتند، با وقوع نبرد نیز حمایت مالی خود از دولت زلنسکی را ادامه دادند. ارتقای موقعیت سیاسی آنان می‌تواند در آینده به مانعی در مسیر فسادزدایی از ساخت دولت بدل شود.

4️⃣ تقویت جنبش کهنه‌سربازان
جنبش کهنه‌سربازان اوکراین احتمالاً در سال‌های آینده به یک نیروی سیاسی آشکارتر و سازمان‌یافته تبدیل خواهد شد. احزاب مورد حمایت آنان می‌توانند آرای بالایی را در انتخابات کسب کرده و تصمیم‌سازی‌ها را تحت تأثیر قرار دهند.

✅ تحولات سیاست داخلی اوکراین در سال‌های آتی می‌تواند روند عضویت احتمالی این کشور در اتحادیه اروپا و احیاناً ناتو را متأثر سازد. برای مثال نقش فزاینده الیگارش‌ها و یا حذف احزاب نزدیک به روسیه می‌تواند چالش‌هایی در زمینه گسترش فساد و نقض آزادی بیان ایجاد کند.

https://www.csis.org/analysis/how-war-could-transform-ukrainian-politics

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه