تأثیر یک ترور بر جنگ اوکراین

 رابرت رایت از نویسندگان برخی نشریات آمریکایی همچون نیویورکر، آتلانتیک و فارن‌پالیسی در یادداشتی، تبعات ترور دوریا دورگین، دختر الکساندر دورگین متفکر روس، بر نبرد اوکراین را مورد بررسی قرار داده است. به نظر او «این ترور می‌تواند منجر به تشدید جنگ شود، زیرا تشنگی برای انتقام را برانگیخته است».

 

#گزارش_کوتاه

 

🔸 به نظر رایت، باور روسیه به مسئولیت اوکراین در این ترور، می‌تواند پاسخی پایدارتر از یک عملیات انتقام‌جویانه داشته باشد. استفاده پوتین از روایت مسئولیت کی‌یف در این ترور می‌تواند توانایی روسیه در بسیج عمومی و سربازگیری از مردم این کشور را افزایش دهد.

🔸 نکته دیگر اینکه مقامات روسی معتقدند عامل ترور به استونی گریخته است. اگر آن‌ها خواستار تحویل این متهم از سوی استونی شوند و دولت استونی از چنین کاری امتناع کند، ممکن است آتش جنگ اوکراین به کشورهای عضو ناتو نیز تسری یابد.

🔸 نویسنده تذکر می‌دهد که هر چه جنگ طولانی‌تر شود، علاوه بر اینکه روسیه دچار تلفات خواهد شد، کشورهای اروپایی و اوکراین نیز آسیب خواهند دید. و هر روز ممکن است یک کارت وحشتناک دیگر مانند ترور دوریا دورگین، رو شود.

🔸 به همین دلیل، رایت به سرزنش آمریکا می‌پردازد که چرا حاضر به مذاکره با روسیه درباره عدم عضویت اوکراین در ناتو نشده است. رایت به نقل از توماس شلینگ، نظریه‌پرداز نظریه بازی‌ها بیان می‌کند که جنگ یک بازی با حاصل جمع صفر است و اجتناب از هر جنگی می‌تواند یک نتیجه بُرد-بُرد باشد.

🔸 به نظر او همان‌گونه که آمریکا در دوران جنگ سرد از «نبرد هسته‌ای» به عنوان بازی باخت-باخت، پرهیز کرد، اکنون نیز باید چنین کند. زیرا علاوه بر تهدید وقوع «جنگ هسته‌ای»، رفع تهدیداتی مانند تغییرات آب‌وهوایی و همه‌گیری‌ها و رقابت‌های تسلیحاتی نیازمند همکاری‌های بین‌المللی است.

https://responsiblestatecraft.org/2022/08/24/how-the-murder-of-daria-dugina-is-a-wild-card-in-a-zero-sum-conflict/

☘️ اندیشکده راهبردی تبیین🌿

@Tabyincenter

ارسال دیدگاه