موسسه واشنگتن: تلاش ایران برای آماده‌سازی افکار عمومی

 مؤسسه «واشنگتن برای خاورنزدیک» در گزارشی مدعی شده که مواضع مسئولان ایران در حوزه سیاست خارجی نشان می‌دهد که درصدد آماده‌سازی افکار عمومی کشور برای اعلام توافق هسته‌ای هستند. نویسنده این مواضع را شبیه گفته‌های مقام‌های عالی‌رتبه ایران در زمان پذیرش قطعنامه ۵۹۸ در پایان جنگ عراق دانسته است.

 

#گزارش_کوتاه

 

🔸 در این گزارش ذکر شده که در سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۱۵ نیز که تهران درصدد نوعی توافق با غرب در پرونده هسته‌ای بود، مقام‌های عالی‌رتبه تلاش کردند تا ضرورت توافق را برای مقام‌های میانی، حامیان آرمان‌گرا و توده‌های مردم تبیین کنند.

🔸 نویسنده سه نکته را در مواضع اخیر مقام‌های ایران برجسته می‌داند. اولاً «توپ در زمین آمریکاست» و واشنگتن مسئول سرنوشت مذاکرات است. ثانیاً تیم مذاکره‌کننده افرادی «باتجربه و انقلابی» هستند که از خطوط قرمز عدول نکردند. ثالثاً «تحریم مساوی مرگ نیست» و ایران طرح جایگزین برای شکست مذاکرات دارد.

🔸 نویسنده در پایان بیان داشته که سکوت مقام‌های عالی‌رتبه درباره توافق و عدم رد یا تأیید آن، تاکتیکی است که به آن‌ها امکان مانور بیشتری در آینده می‌دهد و هم‌چنین به آن‌ها امکانی می‌دهد که از سرزنش‌ها درباره نتایج مذاکرات مصون بمانند.

(https://www.washingtoninstitute.org/policy-analysis/iran-garnering-internal-support-potential-nuclear-deal)

ارسال دیدگاه