موسسه واشنگتن: اقدامات لرزان السودانی برای توازن میان ایران و آمریکا

 دیوید شنکر مقام اسبق وزارت خارجه آمریکا در یادداشتی در تارنمای موسسه واشنگتن برای خاور نزدیک مدعی شده است السودانی نخست‌وزیر عراق با اقدامات خود به دنبال ایجاد توازن در روابط با ایران و آمریکا است. محمد السودانی، روز ۱۶ ژانویه (۲۶ دی) میزبان برت مکگورک هماهنگ‌کننده کاخ سفید در امور خاورمیانه بود. به فاصله زمانی کوتاهی پس از آن با اسماعیل قاآنی فرمانده نیروی قدس نیز دیدار کرد.

 

🔸 شنکر کارشناس موسسه واشنگتن مدعی است همچنان مشخص نیست که السودانی به عراقِ مستقل به همراه روابطی قوی با آمریکا متعهد است یا پذیرای همان موضع پیشینیان خود است: آرام کردن واشنگتن در حالی که در سکوت، بغداد را در کنار تهران قرار دهد.

🔸 تعداد نیروهای آمریکایی از زمان ترور سردار سلیمانی کاهش یافته و در عین حال این نیروها تثبیت یافته‌اند و ظاهراً از نقشی رزمی به نقشی مستشاری تغییر مأموریت داده‌اند. هم‌اکنون نزدیک ۲۵۰۰ سرباز آمریکایی در عراق حضور دارند. السودانی در ۱۷ ژانویه در مصاحبه با وال‌استریت ژورنال از تداوم حضور نیروهای آمریکایی جهت اطمینان از شکست طولانی‌مدت داعش حمایت کرد.

🔸 با باور شنکر، حمایت از توافق چارچوب استراتژیک آمریکا و عراق، السودانی را احتمالاً قادر خواهد ساخت که مسئله حضور نیروهای آمریکایی را در کوتاه‌مدت به حاشیه براند. هر چند این موضع همراه با دو شرط خواهد بود: دولت السودانی بودجه‌ای را آماده کند که پشتیبانی کافی از نیروهای شیعه را به عمل آورد و همچنین ایران و شرکای عراقی‌اش همچنان مایل به تحمل حضور آمریکا علی‌رغم لفاظی‌ها باشند.

🔸 وزیر خارجه ایران در سفر اوایل ژانویه به عراق از مقامات این کشور خواست که سردار سلیمان را به عنوان «مهمان رسمی» معرفی کنند تا تهران اهرم بیشتری برای اقدام حقوقی علیه واشنگتن در اختیار داشته باشد. از سوی دیگر نخست‌وزیر عراق ظاهراً در حال همکاری با وزارت خزانه‌داری آمریکا برای ممانعت از انتقال دلار از عراق به ایران است.

🔸 همچنین ایران از عراق خواسته است تا بابت استفاده از نام (خلیج عربی) در مسابقات فوتبال کشورهای حاشیه خلیج فارس عذرخواهی کند. با باور نویسنده موسسه واشنگتن، رد این درخواست توسط السودانی، می‌تواند آزادی عمل بیشتری برای قبول درخواست‌های مهمتر ایران را فراهم کند. السودانی با وجود آنکه رئیس‌ بانک مرکزی عراق را که فردی نزدیک به نوری المالکی بود برکنار کرد اما برخی اعضای عصائب اهل حق را به سمت‌های مهمی در وزارت آموزش عالی، وزارت ارتباطات و سرویس اطلاعاتی عراق منصوب کرده است.

🔸 دیوید شنکر در پایان آورده است با وجود آنکه هنوز زود است از السودانی به عنوان خدمتکار ایران یاد کنیم اما او در همان مسیر آشنای دولت‌های پیشین عراق قرار دارد. از طرفی، حداقل ضروریات را برای جلوگیری از کاهش روابط با واشنگتن انجام می‌دهد، از طرف دیگر در حال اجابت خواسته‌های ولع‌آمیز شرکای نزدیک به ایران است. او بدون شک تا زمانی که در برابر اوامر ایران و متحدان محلی‌اش کُرنش کند کار بسیار دشواری در مقابله با فساد و بهبود اقتصاد خواهد داشت.

 

منبع

 

(https://www.washingtoninstitute.org/policy-analysis/sudanis-wobbly-balancing-act-between-tehran-and-washington)

ارسال دیدگاه