پیشرفت عملیات اجرایی بندر فاو و اهمیت آن برای عراق

اندیشکده راهبردی تبیین: مدیر دفتر اطلاع‌رسانی وزارت حمل‌ونقل عراق اخیراً از اتخاذ اقدامات لازم برای انجام نخستین عملیات ‏پهلوگیری آزمایشی در بندر فاو طی روز‌های آتی خبر داد و اعلام کرد شرکت «دوو» مجری پروژه نخستین ‏ضربه‌گیرها را در اسکله‌های این بندر نصب کرده و عملیات اجرایی در مقایسه با زمان‌بندی پروژه شاهد ‏پیشرفت بالایی بوده است.‏

‏پروژه بندر فاو شامل ساخت پنج اسکله غول‌پیکر برای تخلیه بار کشتی‌ها به طول ۱۷۵۰ متر و ساخت محوطه ‏کانتینری به طول ۲ هزار متر است. طبق آخرین گزارش‌های اعلام‌شده میزان پیشرفت پروژه بندر فاو به ۶۰ درصد ‏رسیده است. فاز اول این پروژه شامل ساخت ۵ سکو به عمق ۱۹ متر، حفاری کانال آبی داخل و خارج بندر، ‏حفاری کانال اتصال بندر فاو به بندر خورالزبیر و همچنین ساخت بزرگ‌راه بین بندر فاو و بندر ام القصر می‌شود.‏

نکته مهم در این رابطه آن است که اجرای پروژه مواصلاتی بین جاده توسعه و بندر بزرگ فاو به طول ۶۲ کیلومتر نیز همزمان در حال انجام است و این ‏راه قرار است بندر فاو را به ترکیه و سپس اروپا متصل کند. جاده توسعه از دو قسمت بزرگ‌راه زمینی و راه‌آهن ‏سریع‌السیر برای حمل‌ونقل مسافر و کالا تشکیل می‌شود و ۱۸ کشور عربی، اروپایی و آسیایی ‏تمایل خود را جهت مشارکت در سرمایه‌گذاری و اجرای آن اعلام ‏نموده‌اند. ‏

ظرفیت خط راه‌آهن در فاز اول ۳.۵ میلیون کانتینر و ۲۲ میلیون تن کالای فله‌ای و در فاز دوم به ۷.۵ میلیون‎ ‎کانتینر و ۳۳ میلیون تن کالا افزایش ‏خواهد یافت. همچنین خط ریلی برای قطار مسافربری سریع‌السیر با سرعت اسمی ۳۰۰ کیلومتر در ساعت و ‏ظرفیت ۱۳.۸ میلیون مسافر در سال خواهد بود.

‏ در صورت اجرایی شدن دو پروژه بندر فاو و جاده توسعه، این بندر می‌تواند رقیب جدی برای بنادر ایران و ‏حتی سایر کشورهای حاشیه خلیج‌فارس تبدیل شود و علاوه بر ارزآوری عراق از طریق ترانزیت کالا، ‏فرصت تبدیل‌شدن عراق به هاب ترانزیت کالا در منطقه غرب آسیا را فراهم می‎سازد که یکی از پیامدهای آن ‏کاهش مزیت ژئوپلیتیکی برخی از کشورهای منطقه ازجمله ایران درزمینه ترانزیت کالا خواهد بود.‏

🖊 سید یوسف پژوهنده

ارسال دیدگاه