اندیشکده راهبردی تبیین: مدیر دفتر اطلاعرسانی وزارت حملونقل عراق اخیراً از اتخاذ اقدامات لازم برای انجام نخستین عملیات پهلوگیری آزمایشی در بندر فاو طی روزهای آتی خبر داد و اعلام کرد شرکت «دوو» مجری پروژه نخستین ضربهگیرها را در اسکلههای این بندر نصب کرده و عملیات اجرایی در مقایسه با زمانبندی پروژه شاهد پیشرفت بالایی بوده است.
پروژه بندر فاو شامل ساخت پنج اسکله غولپیکر برای تخلیه بار کشتیها به طول ۱۷۵۰ متر و ساخت محوطه کانتینری به طول ۲ هزار متر است. طبق آخرین گزارشهای اعلامشده میزان پیشرفت پروژه بندر فاو به ۶۰ درصد رسیده است. فاز اول این پروژه شامل ساخت ۵ سکو به عمق ۱۹ متر، حفاری کانال آبی داخل و خارج بندر، حفاری کانال اتصال بندر فاو به بندر خورالزبیر و همچنین ساخت بزرگراه بین بندر فاو و بندر ام القصر میشود.
نکته مهم در این رابطه آن است که اجرای پروژه مواصلاتی بین جاده توسعه و بندر بزرگ فاو به طول ۶۲ کیلومتر نیز همزمان در حال انجام است و این راه قرار است بندر فاو را به ترکیه و سپس اروپا متصل کند. جاده توسعه از دو قسمت بزرگراه زمینی و راهآهن سریعالسیر برای حملونقل مسافر و کالا تشکیل میشود و ۱۸ کشور عربی، اروپایی و آسیایی تمایل خود را جهت مشارکت در سرمایهگذاری و اجرای آن اعلام نمودهاند.
ظرفیت خط راهآهن در فاز اول ۳.۵ میلیون کانتینر و ۲۲ میلیون تن کالای فلهای و در فاز دوم به ۷.۵ میلیون کانتینر و ۳۳ میلیون تن کالا افزایش خواهد یافت. همچنین خط ریلی برای قطار مسافربری سریعالسیر با سرعت اسمی ۳۰۰ کیلومتر در ساعت و ظرفیت ۱۳.۸ میلیون مسافر در سال خواهد بود.
در صورت اجرایی شدن دو پروژه بندر فاو و جاده توسعه، این بندر میتواند رقیب جدی برای بنادر ایران و حتی سایر کشورهای حاشیه خلیجفارس تبدیل شود و علاوه بر ارزآوری عراق از طریق ترانزیت کالا، فرصت تبدیلشدن عراق به هاب ترانزیت کالا در منطقه غرب آسیا را فراهم میسازد که یکی از پیامدهای آن کاهش مزیت ژئوپلیتیکی برخی از کشورهای منطقه ازجمله ایران درزمینه ترانزیت کالا خواهد بود.
🖊 سید یوسف پژوهنده