مقابله با تهدیدات هسته ای روسیه 

اندیشکده راهبردی تبیین: ارزیابی تهدیدات هسته‌ای روسیه و پاسخ‌های بین‌المللی به آن، موضوع گزارشی است که مرکز مطالعات راهبردی و بین‌المللی(CSIS) اخیراً به آن پرداخته و نویسندگان این گزارش ضمن واکاوی این مسئله، پیشنهاد‌ها و توصیه‌هایی را جهت مقابله با این تهدیدات ارائه کرده‌اند.

به اذعان نویسندگان این گزارش، تهدیدات هسته‌ای کرملین با تحولات میدان نبرد گره‌خورده است و به نظر می‌رسد هدف از این تهدیدات جلوگیری از مداخله و حمایت غرب از اوکراین باشد. سیگنال دهی روسیه، موفقیت محدودی در دستیابی به این اهداف داشته و دلیل آن را می‌توان حمایت ایالات‌متحده و ناتو از اوکراین دانست که از زمان شروع جنگ به‌طور فزاینده‌ای افزایش‌یافته است.

در ادامه این گزارش آمده است که تهدیدات هسته‌ای روسیه باید جدی گرفته شود، چراکه اگر ارتش این کشور با خطر جدی مواجه شود، امکان استفاده از سلاح‌های هسته‌ای قوت خواهد گرفت. بنابراین با احتمال طولانی شدن جنگ، ایالات‌متحده و متحدانش باید توصیه‌های زیر را برای به حداقل رساندن خطرات استفاده از تسلیحات هسته‌ای را در نظر بگیرند:

1- دستیابی به درک بهتری از تأثیرات فشار بین‌المللی بر تصمیم‌گیری روسیه: دقیقاً مشخص نیست که پیام‌های ناتو، هند و چین چه تأثیری بر تفکر پوتین در مورداستفاده از هسته‌ای داشته است. دولت ایالات‌متحده باید تلاش‌ها را برای ایجاد درک بهتر از این موضوع در اولویت قرار دهد. انجام این کار به ایالات‌متحده و ناتو اجازه خواهد داد تا سیگنال‌ها و پیام‌های بازدارندگی خود را بهتر انتقال دهند.

2- با حفظ ابهام در مورد چگونگی پاسخ، بر قطعی بودن اقدامات تلافی جویانه تأکید کنید: رهبران غربی همواره تأکید کرده‌اند که استفاده از سلاح اتمی توسط روسیه با عواقب شدیدی روبرو خواهد شد. بااین‌حال آن‌ها، چگونگی دقیق پاسخ را مشخص نکرده‌اند. حفظ اعتبار این سیگنال مستلزم مشورت و هماهنگی میان متحدان ناتو در زمینه پیام‌رسانی و مأموریت هسته‌ای ناتو است.

3- هماهنگی با هند و چین برای به حداکثر رساندن فشار بین‌المللی علیه استفاده روسیه از سلاح‌های هسته‌ای: رهبران ایالات‌متحده باید به دنبال تضمین این باشند که هند و چین همچنان شفاف‌سازی کنند که استفاده از سلاح‌های هسته‌ای، عواقب شدیدی برای مسکو خواهد داشت. این می‌تواند از طریق کانال‌های دوجانبه یا از طریق گفت‌وگوی چندجانبه کاهش ریسک انجام شود.

4-با روایت‌های روسیه که تهدیدات هسته‌ای کرملین را کم‌اهمیت یا منطقی جلوه می‌دهد، مبارزه کنید: از آغاز تهاجم، ایالات‌متحده و متحدانش با جنگ رسانه‌ای روس‌ها مقابله کرده‌اند و این تلاش‌ها باید ادامه داشته باشد. همچنین باید اطمینان حاصل شود که جامعه بین‌المللی (فراتر از غرب)، خطرات ناشی از لفاظی ها و رفتار غیرمسئولانه کرملین را به طور کامل درک می‌کند. انجام این کار می‌تواند به محروم کردن روسیه از حمایت سیاسی بسیاری از کشورهای درحال‌توسعه کمک و درنهایت منجر به کاهش خطرات استفاده از سلاح‌های هسته‌ای شود.

در پایان این گزارش چنین نتیجه گرفته‌شده است که بسیاری از این تلاش‌ها در حال حاضر انجام می‌شوند، اما در طول زمان با چالش‌هایی مواجه خواهند شد. حفظ وحدت ناتو و مقابله با جنگ رسانه ای روس ها، دو مانع بزرگ برای مقابله با تهاجم روسیه و کنترل خطرات تشدید تنش هسته‌ای خواهد بود. فروپاشی ارتش روسیه در اوکراین بعید به نظر می‌رسد وکرملین احتمالاً به استفاده از تهدیدات هسته‌ای برای تأثیرگذاری بر رفتار غرب ادامه خواهد داد. بنابراین با توجه به طولانی شدن جنگ، نظارت و تجزیه‌وتحلیل سیگنال‌های هسته‌ای روسیه برای درک و کنترل خطرات وقوع جنگ هسته‌ای، حیاتی خواهد بود.

 

برگردان: رسول صادقی

 

منبع:

 

(https://features.csis.org/deter-and-divide-russia-nuclear-rhetoric/)

ارسال دیدگاه